Släktforskare, har ni planerat er semester?

Småländsk sommarväg

Även om det idag när jag skriver det här är grått och regnigt ute, så sitter jag och planerar för fullt inför min semester. Naturligtvis kommer det bli de där vanliga resmålen med familjen, men här och där tänker jag även i år planera in dagsutflykter på de småländska grusvägarna för att besöka platserna som mina anor har levt på, och som jag bara läst om i kyrkböckerna. Dessutom brukar det bli några besök till olika kyrkogårdar för att leta gravar.

Förvånansvärt många av de torp och små stugor som våra släktingar bodde i på 1800-talet finns fortfarande kvar som sommarstugor runt om i skogarna. Med hjälp av kartan på Eniro går det lätt att hitta dessa om man utgår ifrån rätt socken och med den som utgångspunkt söker av området runt omkring.

Skulle det vara så att du misstänker att torpet inte längre finns kvar, så ge inte upp. Gå in på Lantmäteriets historiska kartor och sök på samma sätt där. När du hittat ditt torp, så jämför med kartan på Eniro och ta ut GPS-koordinaterna så hittar du till rätt ställe. För några somrar sedan var jag tillsammans med min far ut till Åstugan där min farfar tillbringade sin barndom. Stugan är flyttad för länge sedan, men stenmuren finns kvar, och stora tallar har växt upp på tomten. På vägen dit passerade vi även Värfnäset, där min farfars mor Emilia föddes 1881. Det torpet finns kvar, och även ladugården. Här på fotot ser ni Frans Emil, min farfars morfar framför Värfnäset på 1930-talet. Tänk på att be om lov om du behöver ta dig fram på privata vägar, fler och fler väljer nämligen att sätta upp en bom för infarten till ”sin” väg.

Frans Emil Andersson Värfnäset 1930-tal

Jag rekommenderar även några besök på kyrkogårdar på din semester. En bra utgångspunkt är Begravda i Sverige 2 där du söker upp graven, och då får reda på till vilket år och datum som graven är upplåten. Skulle det vara så att datumet har passerats, så misströsta inte för du kan ha tur. Kontakta rätt pastorat via epost och fråga om graven finns kvar. Ange vad personen hette, och vilken gravplats denne begravdes på. Har du inte tillgång till Begravda i Sverige 2, så kan du också chansa och söka upp rätt pastorat via Svenska kyrkan och ställa din fråga. Sommaren 2014 åkte jag ut till Hycklinge kyrkogård och hittade där graven efter Anton Vilhelm Forss, min farfars farfar (Se bilden nedan). Där på kyrkogården har han vilat sedan 1948.

Anton Vilhelm Fors

Självklart skiljer det sig från kyrkogård till kyrkogård, men intrycket jag har är att gravarna från åren 1920-1940 står på tur att försvinna, så passa på medan tid är. Du kan även ta kontakt med rätt pastorat och be att de antecknar dina kontaktuppgifter så att du får meddelande om graven planeras tas bort i framtiden.

Själv har jag planerat in en extra semesterdag nere i Skåne i år, då min farmors mors föräldrar är begravda där. Deras gravar var upplåtna till 2013 men finns fortfarande kvar. Men det gäller ju och passa på, då gravrättsinnehavaren själv har dött. Ju mindre en kyrkogård är, och därmed ju färre som begravs varje år, ju större chans är det att äldre gravar finns kvar. Har man tur så kan en grav också vara så kallad kulturgrav, vilken ”behandlas och sköts som en återlämnad gravrätt, men kommer finnas kvar oförändrad och inte tas i bruk till ny gravrätt.”

Så har du en sådan där lat och härlig semesterdag, och inte känner för att ligga och bränna dig på badstranden i jakt på hudcancer, så starta upp GPS:en i bilen och ge dig ut på grusvägarna i skogarna i jakt på nya minnen, jag lovar, det ger ytterligare en dimension till ditt släktforskande! Tänk också på att ta med en bra systemkamera och fotografera platserna, gravarna och det du besöker, du kanske är den sista generationen som får se det innan det är borta.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

