Dags att återvända till mina förfäder, del 2

Kusiner

Har du koll på alla dina kusiner?

Det har inte jag, låt mig förklara. Jag kommer från en ganska stor släkt, både min far och mor har många syskon, och därigenom har jag någonstans mellan 25-30 kusiner. Födelseåren för dessa kusiner sträcker sig från början på 1950-talet fram till tidigt 1990-tal. Många av dom har jag självklart umgåtts med som liten, och har kontakt med inte minst på Facebook. Men sen är det en handfull, som jag inte vet hur dom ser ut, eller ens om dom lever. Det roliga är att jag har grävt mig långt ner i 1700-talet och har förhållandevis god kunskap om mina anor från förr, men har fortfarande vissa pusselbitar kvar på 1900-talet att lägga.

Ett exempel är en av mina morbröder som hade ett förhållande med en för mig inte känd kvinna på 1960-talet. Med denna kvinna fick min morbror en son. Jag vet sonens namn, och födelsedatum, men inte födelseort. Hur skulle du göra i det fallet? Självklart vaknar den lilla släktforskardetektiven i mig och raskt tar jag fram Sveriges befolkning 1970 och börjar söka. Men då min morbror och denna kvinna inte levde tillsammans, och jag inte heller vet hennes namn så inser jag ganska snart hur svårt det är, och dessutom, låt oss säga att sonen växte upp hos sina morföräldrar av någon anledning, då blir det än svårare med de skivor och register jag har tillgång till. När jag kommit till denna insikt, och även om den lilla detektiven i mig fortfarande är sugen på att lösa denna gåta så tänker jag samtidigt – varför?

Här har vi en person som förvisso är min kusin, men som är helt okänd för mig, och som jag även om jag hittade honom troligen aldrig skulle ta kontakt med. Förhållandet mellan hans mor och min morbror (hans far) tog slut redan på 1960-talet, och vad jag känner till så bröt min morbror kontakten med denna kvinna och därmed även med sin son. Jag vet inte varför förhållandet tog slut, kanske slutade det dåligt med bråk och hårda ord? Samtidigt så funderar man ju på om denna kusin har funderingar i sin tur, ”vilken är min pappas släkt, och ska jag ta kontakt med dom?”

Så hur brukar du göra? Lägger du tid och energi på att nysta i sådana här fall?

Nyfikenheten tog i alla fall över, och enklast var naturligtvis att ringa till Skatteverket. På två minuter hade jag både namn och personnummer på både min kusin och hans mor – den kvinna som min morbror haft förhållandet med. Plikttroget skrevs uppgifterna in i släktboken, nästa steg blir att intervjua min mamma vad hon minns av detta förhållande. Sen kommer jag att sätta punkt för den kvisten i mitt släktträd.

Att sitta och nysta i dessa 1900-talsuppgifter kan ofta bli ett större pussel än man tänkt sig, och ibland är vissa pusselbitar riktigt svåra att få på plats. Jag vill dock påstå att tack vare att Arkiv Digital släppte Sveriges befolkning 1950 i höstas så har uppgiften blivit något enklare. Mörkret kring de födda på 1940-talet har skingrats ordentligt, och jag måste säga att jag verkligen gillar det registret. Då jag har löpande årsabonnemang hos Arkiv Digital så får jag ju detta register på köpet, och det är bara och tacka och ta emot. Registret har sedan det släpptes fått en hel del kritik för att det innehåller fel och brister i form av felstavningar på namn och liknande. Jag måste dock påstå att jag själv inte stött på speciellt mycket fel, definitivt inte mer än i andra motsvarande indexerade register. Självklart kan det alltid bli bättre, och så fort som det integreras en enkel och smidig funktion för att skicka rättningsförslag till Arkiv Digital, så får vi alla hjälpas åt att öka kvalitén även på detta register.

1950

Samtidigt måste jag säga att jag med spänning väntar även på Sveriges befolkning 1960, som även den kommer att bli tillgänglig troligen redan nästa år hos Arkiv Digital. Det registret kommer avslöja hemligheter från 1950-talet och det ska bli kul och få söka runt även i det. På det hela är det ett positivt val som Arkiv Digital har gjort att utöka sitt utbud även med sökbara register. Inom en snar framtid kommer vi även få full tillgång till Sveriges befolkning 1880-1920 baserat på husförhörslängderna – vi har idag en försmak av detta register genom delen Nyköpings befolkning.

Självklart väcks tankarna; kommer detta samarbete mellan MyHeritage och ArkivDigital leda till något mer? En farhåga man inte kan låta bli att ha är om ArkivDigital såldes till något utländskt företag exempelvis MyHeritage, vad skulle hända då? Skulle riksarkivet fortfarande vara intresserade av att låna ut volymer ur sitt arkiv, eller skulle digitaliseringen ta slut precis som det gjorde med Genline för några år sedan?

Sen kanske jag inte ser riktigt lika stor vinst med detta register då alla böckerna för 1880-1920 finns digitaliserade och tillgängliga, men visst, det kommer spara tid vid sökning då inte flyttlängder finns. Snart börjar julklappshetsen, och skulle jag få önska mig två register från ArkivDigital så vore det nog:

1. Indexerade domböcker 1700-1899
2. Indexerade husförhörslängder 1700-1799

Tänk vad mycket spännande det första registret skulle ge, och vad det andra registret skulle spara tid då flyttlängder var mer sällsynta på 1700-talet! Men nu halkar jag iväg i mina funderingar, bäst att återvända till kartläggandet av mina kusiner!

Ha en skön helg allesammans där ute!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

