Nya Anbytarforum lanseras!

A2

Anbytarforum är Sveriges Släktforskarförbunds eget forum för alla de frågor som kan tänkas uppstå när man släktforskar. Anbytarforum är om inte det äldsta, så ett av de äldsta svenska forumen inom detta ämne på internet. Forumet startades 13 december 1998 och den första anbytarvärden var eldsjälen Håkan Skogsjö. Anbytarforum blev snabbt en succé och ett välbesökt forum.

Under åren som gått sedan dess har tusentals frågor ställts och vänliga och erfarna släktforskare har svarat och delat med sig av sin kunskap. Alla dessa inlägg och diskussioner bildar idag en smått fantastisk kunskapsbank för oss släktforskare att botanisera i.

Den 14 mars 2016 stängdes så Anbytarforum för flytt till ny plattform, och skulle öppnas den 24 mars. Dagen innan den nya releasen så meddelade man dock att lanseringsdatumet var framflyttat till den 31 mars. Säg det IT-projekt som inte blir försenat eller drar över budget. Kanske hade den stundande ledigheten i påsk något med fördröjningen och göra också. Hur som, så var förväntan hög och spänningen stor när de så äntligen slog upp portarna till nya Anbytarforum. Jag återkommer snart till vilka nyheter jag hittat där, men vill ändå tala lite mer om mina tidigare erfarenheter först…

Ett av forumets styrkor, att alla inlägg är prydligt indelade i ämneskategorier var dock även dess svaghet. För att se de senaste inläggen så klickade man på Nytt senaste dygn/3 dygn/vecka… och då presenterades inläggen i ett hierarkiskt träd där man var tvungen och klicka sig in på varje fråga för att kunna läsa den. Det gjorde, att åtminstone jag när jag var aktiv på Anbytarforum hade mina favoriter, jag inriktade mig på framför allt på landskapen Småland och Östergötland, och missade därmed mycket i ”flödet”. På de forum för släktforskning som finns på Facebook idag ser man alla frågor och inlägg i kronologisk ordning, och det gör att man lär sig mer och kan även hjälpa fler om det exempelvis är metodfrågor. Jag tror även det är orsaken till att man många gånger fick vänta rätt länge innan man fick respons på sin fråga.

Jag har kikat på de inlägg jag själv gjort under den tid jag var aktiv där. Den första blygsamma frågan ställde jag 2003. Jag undrade var man kunde hitta fotografier på fängelsekunder från 1918. Det tog 19 timmar och 7 minuter innan någon svarade.
Mest aktiv var jag under 2006, och då jag fortfarande var ganska ny inom släktforskningen, så tycker jag idag att de frågor jag ställde då inte var speciellt svåra. Här varierar responstiden mellan 31 minuter och upp till 22 timmar och 5 minuter. Det finns ett undantag också, nämligen 59 dagar! Men svar fick jag, och ett stort tack till Maiken för din hjälp den gången.

Jag har fortfarande två helt obesvarade inlägg på Anbytarforum, här nedan återgivna i lite kortare form. Jag vill också poängtera att jag aldrig förväntade mig en fullständig lösning, men tips på hur jag skulle gått tillväga på den tiden hade varit trevligt.

7 maj 2006; Vem var föräldrarna till Maja Lisa Persdotter, född 3 mars 1790 i Horn?
27 maj 2006: Vem var föräldrarna till Erik Carlsson, född (enligt hfl) i Vimmerby 1790?

Det har snart gått 10 år nu, men kanske någon svarar vad tiden lider…

Jag har hört att det stundom förr var rätt hårda ordväxlingar på Anbytarforum, men jag måste säga att personligen har jag bara positiva erfarenheter, och att det har varit väldigt vänliga och hjälpsamma personer som svarat. Att det har förekommit är dock ingen hemlighet, redan den 17 april 1999, bara några månader efter uppstarten fick anbytarvärden ”försöka stämma till viss eftertanke” så att det inte skulle förekomma nedvärderande kommentarer. Tyvärr verkar den ibland hätska debatten fortsatt, så den 10 maj 2000 tvingades anbytarvärden stänga ner vissa rubriker, bland annat ”Ordet är fritt”. Men det stannade inte där, utan det gick så långt att man gick till rena personangrepp mot Håkan Skogsjö som med rätta började fundera på att dra sig ur uppdraget. Jag har full förståelse för hur Håkan kände då, att lägga så mycket tid och energi på detta, skapa något som många tyckte var riktigt bra, men sedan få personangrepp från en del personer, det är inte roligt.

Den 5 maj 2004 valde Håkan Skogsjö att lämna över stafettpinnen, och hans avgång offentliggjordes med följande ord från Ted Rosvall: ”Det är inga tomma ord att säga att Rötter har varit och är banbrytande och en fenomenal tillgång för släktforskarrörelsen. Detta är till mycket stor del en persons förtjänst – Håkan Skogsjös.”

Men nu till nya anbytarforum!

Det man snabbt märker är att gränssnittet har fått sig ett ordentligt lyft och är nu i harmoni med övriga sektioner på Släktforskarförbundets hemsida. Det känns fräscht och luftigt att klicka runt bland de olika ämnena och inläggen.

Under menyalternativet Hjälp finns dels en mycket fin manual för hur du går tillväga när du skapar nya inlägg och använder de andra funktionerna på Anbytarforum. Du har dessutom en frågor & svar (FAQ) där du troligen får svar om det är något du undrar över.

Sökfunktionen är tydlig och smidig att använda. Det är nu enkelt att begränsa vilka ämnen du vill söka i genom att bocka för dessa under ”Välj en avdelning…” Man kan välja en, några stycken eller samtliga ämnen – du väljer.

A4

Tyvärr finns ett mindre roligt arv kvar från gamla Anbytarforum. Nyhetsflödet. Det är fortfarande samma metod för att presentera nya inlägg – man väljer visa Dagens inlägg och får dessa presenterade i en trädstruktur, där man måste klicka sig in på varje inlägg för att kunna läsa det. Utan att veta vilken teknisk lösning som finns på baksidan, så borde man kunnat gjort ett mer naturligt och överblickbart flöde av de nya inlägg som tillkommer eller besvaras. Vi får hoppas att det kommer framöver.

A3

Samtidigt är det ärligen så, att hitta framför allt äldre information (inlägg och diskussioner) är mycket enklare och snabbare på Anbytarforum. Sökfunktion finns hos Facebook, men den ger inte alls samma smidighet då inläggen på Facebook inte kategoriseras.

Personligen kommer jag även fortsättningsvis befinna mig mest på de större släktforskarforumen på Facebook. Fördelen med dessa är att man hela tiden ser (utan att behöva klicka in) alla nya inlägg i kronologisk ordning, man får notering så snart någon svarar på det egna inlägget, eller ett inlägg jag själv kommenterat. Dessutom är interaktionen med andra människor mer direkt och naturlig på Facebook i integration med de övriga nyhetsflödena och meddelandena. Självklart utesluter det ena inte det andra.

Avslutningsvis…

Jag vill avsluta med några inlägg från dåvarande anbytarvärden på forumet och jag menar inget illa utan gör det med glimten i ögat. Jag förstår allvaret som var då med de tekniska begränsningar som fanns, men idag kan det vara lite roligt och läsa dessa inlägg;

1999-07-02 – 11:26

”Skärpning alla med Användarkonto! Nu är jag trött på alla som slarvar bort sitt lösenord. Det tar en massa onödig tid att fixa till, tid som faktiskt kan användas till vettigare saker. Alltså: Skriv upp ert Användarnamn och ert Lösenord på ett papper och förvara det så att ni hittar det!”

1999-09-25 – 19:45

”Använd inte bokstaven y med två prickar över i Anbytarforum! Det har nämligen visat sig att det i princip kraschar hela forumet tillsammans med vissa webbläsare. Alltså är det numera jätteförbjudet att använda detta tecken… För övrigt finns det inte någon sådan bokstav, och har heller aldrig funnits, åtminstone inte i Sverige, varför det inte finns något behov av att använda den.”

Klicka här för att komma till Anbytarforum

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

