Ett besök i min farmors hemtrakter

Vad innebär sommar, sol och semester för en släktforskare? Ligga och trycka på badstranden och förbättra solbrännan, eller kanske påta i landet ute vid sommarstugan? Självklart inte! Genuina släktforskare vet vad jag pratar om. Ett antal dagar av semestern ska givetvis vigas åt att söka spår efter vår släkt och våra förfäder, något vi ser fram emot hela vintern.

I onsdags var det så dags för en resa jag sett fram emot, och som jag hade goda förhoppningar om. Jag som bor i Vimmerby som ligger i norra delen av Småland fick stiga upp tidigt. Efter en blygsam frukost var det så dags att ge sig iväg, och på vägen mot resmålet hämtade jag upp min far som skulle vara med på dagens äventyr.

I vanliga fall brukar sådana här utflykter innebära att man besöker gravar på avlägsna små kyrkogårdar, eller kanske ett försök att hitta det där soldattorpet som släktingar bodde i på 1800-talet. Men idag var resmålet ett helt annat. Vi skulle återvända till min farmors hemtrakter, det lilla stationssamhället Reftele i Gislaveds kommun. Här växte hon upp, och här föddes även min far och hans två äldsta syskon.

Även om Reftele idag benämns som ett stationssamhälle så sträcker den lilla ortens historia sig långt tillbaka i tiden. Första gången det omnämns är år 1311 och då skrevs det Raeptilae.  Då det ligger tre mil från Smålandsgränsen mot Halland så har orten upplevt ett antal tillfällen då den blodtörstige dansken dragit fram och plundrat och bränt ner allt i sin väg.

Ölmestad1

I utkanten av Reftele ligger Ölmestad, vilket var resans mål för denna dag. Här ligger nämligen Ölmestads skolmuseum. Den vackra skolbyggnaden som ligger på en liten höjd är placerad på några meter när på samma ställe där Västbo härads gamla tingshus låg förr i tiden. Ölmestads skola byggdes 1926 och användes som folk- och grundskola ända fram till 1966. Innan dess var skolan inrymd i det gamla tingshuset.

I Ölmestads skola gick min farmor i början på 1930-talet, och jag hade flera gånger varit och besökt skolan, men aldrig sett hur det såg ut där inne. Den här gången hade vi tagit kontakt med Bertil Andersson som var vänlig och visade oss runt och berättade om skolans historia och alla föremål som fanns där inne.

Ölmestad2

I bottenvåningen fanns två skolsalar för klass 1-2, och en skolsal för klass 3-4. I de två förstnämnda är det samlingssal för besökare, och dessutom har Västbo – Mo släktforskar-förening sin lokal där. I skolsalen för klass 3-4 finns dock ett tidstypiskt skolrum bevarat. Det man slås av när man går in i dessa klassrum är att de är stora, luftiga, högt i tak och att de har stora fönster som släpper in mycket naturligt solsken.

Ölmestad3

Nere till vänster på bilden ser ni de äldsta skolbänkarna med svarta bänklock från 1908, och det var i en av dessa som min farmor Sigrid satt och lärde sig läsa och skriva.

På andra våningen fanns gymnastiksalen och klassrummet för klass 5-6. Dessa är idag museum för i första hand arbetsföremål från sent 1800-tal till en bit in på 1900-talet. Verktyg för allt från rallare, skomakare, skogsarbetare och jordbrukare för att nämna några samsas i den gamla gymnastiklokalen.

När jag åkte hemifrån så var målet att få se skolan, och det hade jag nu fått. Men jag hade även en förhoppning om att det kanske fanns något skolfoto bevarat från tiden då min farmor gick där. Bertil hade tagit med sig sin dator, och efter några minuters letande och med min fars hjälp så hade vi lokaliserat den lilla brunhåriga flickan på skolfotot från 1933. Längst ner till vänster stod min farmor, och när fotot togs var hon elva år gammal. Alla ni som släktforskar vet hur lycklig man blir när man får ta del av ett sådant foto. Så det gjorde verkligen min dag och var ett välkommet tillskott till släktboken som jag just nu håller på att skriva.

Ölmestad4_1933

Har ni vägarna förbi Reftele i sydvästra Småland så rekommenderar jag varmt ett besök i Ölmestads museum. Tänk på att ta kontakt med Bertil först och kom överens om en tid. På denna länk har ni mer information: Ölmestads museum.

Efter att tackat och tagit farväl av Bertil, och efter en avklarad lunch på den lokala restaurangen, så passade vi på och hälsa på de släktingar – farmors syskon – som fortfarande bor kvar här i Reftele. Min farmor dog tyvärr för ett antal år sedan, men tre av hennes syskon är i livet. Den äldsta brodern är imponerande 96 år gammal, mellansystern 88 år, och yngsta brodern 86 år. Det roliga är att alla tre är klara i huvudet och det är alltid munter och trevlig stämning när vi träffas. Dessutom bjöds det även på gofika med härliga hembakade bullar och kakor av yngsta broderns fru. Så det var en av mina väl spenderade semesterdagar i släktens fotspår.

Tips: Söker du skolbetyg för din äldre släkting så hittar du det i kommunarkivet. Som regel brukar det finnas betygskataloger bevarade från slutet av 1800-talet fram till idag.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

