Registrera ditt släktträd hos Arkiv Digital

Den 31 augusti 2015 skrev jag ett inlägg om förhandstitten på Arkiv Digital 2.0 (beta). Det var under Släktforskardagarna 2015 som den nya programversionen släpptes, med största nyheten att det fanns ett register med Sveriges befolkning 1950. Men vad har hänt sedan, och framför allt vad händer framöver med Arkiv Digital? Min gissning – möjlighet att registrera sin släktforskning på deras hemsida.

Först lite vad som har hänt…

Den beta-version av Arkiv Digital 2.0 som gjordes tillgänglig för oss användare hösten 2015 var som sagt var en beta-version, och enligt mig möjligen något för tidigt släppt, då det saknades en del rätt vitala funktioner. Samtidigt förstår jag att AD var ivriga på att få presentera sitt nya register Sveriges befolkning 1950, ett mycket välkommet sådant då det täcker en period där ännu inga kyrkböcker är tillgängliga publikt. I samband med den nya beta-versionen fanns det även ett forum där vi användare kunde kommentera hur vi upplevde applikationen och även vad vi tyckte saknades. Ska vi vara ärliga så hände inte så mycket mer därefter under en tid som vi användare märkte.

Vi vande oss vid att gå in i version 2.0 beta när vi skulle söka i registret 1950, men många med mig använde fortfarande den beprövade version 1.5.4 för att botanisera i kyrkböcker och annat digitaliserat material. Ambitionen med forumet var god, men min uppfattning är att efter ett antal månader började fler och fler frågor lämnas obesvarade av AD, och det var inte heller många kunder som utnyttjade möjligheten att komma i kontakt med de som faktiskt utvecklar den programvara som vi använder. Tillslut stängdes forumet ner.

Däremot blev Arkiv Digital 2.0 beta allt mer kompetent med tiden som gick, och innehåller mig veterligen idag alla de funktioner som fanns i 1.5.4 och mer därtill. I skrivande stund är min installation 2.0.659. Så den 24 november 2016 gick AD ut med nyheten att ytterligare en programvara fanns tillgänglig nämligen en helt webbaserad Arkiv Digital 2.0. Personligen tycker jag den är mycket trevlig, och det finns nu ingen orsak till att inte för gott avinstallera trotjänaren 1.5.4.

arkivdigitalweb

…Konkurrensen för Arkiv Digital

Som jag ser det har Arkiv Digital två huvudkonkurrenter idag vad gäller oss svenska släktforskare. Riksarkivet med sitt SVAR och Ancestry. Den 8 december gick kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke ut med nyheten att undersöka möjligheten att slopa avgifter för åtkomst av Riksarkivets digitala bildbibliotek vilket av många anses vara en riktigt bra nyhet. Man ska ha i åtanke att i våra nordiska grannländer är redan mycket av folkräkningar och födelse- och dödböcker gratis tillgängliga. Skulle SVAR bli gratis, så är det klart att det påverkar Arkiv Digitalt negativt, frågan är hur mycket.

Sen har vi Ancestry som med sin enligt mig offensiva reklam som många gånger lovar lite väl mycket (”Simply type in a name, and let Ancestry guide you through the worlds largest online collection of family history records.”) och som därigenom lockar många nybörjare inom släktforskningen. Bortser vi från den något tvivelaktiga reklamen, så tror jag att många ser det som en fördel att kunna både söka i kyrkböcker och dokumentera sin släktforskning på en och samma site. Har ni förresten tänkt på att det inte är sitt bibliotek av källdokument som Ancestry i första hand lockar med, utan alla de poster med personuppgifter som vi kunder har bidragit med.

…Nästa steg för Arkiv Digital

För mig som släktforskare är Arkiv Digital det självklara valet när jag ska släktforska och behöver åtkomst till svenska kyrkböcker, domböcker och andra källor som gör att jag kan få mitt släktträd att växa med intressanta uppgifter. Arkiv Digital står för kvalitet, även om det är ett kommersiellt företag så känns det ändå seriöst och har oss släktforskare i åtanke, inte bara våra plånböckers innehåll. Nya register ligger säkert och väntar runt hörnet, och intressanta arkivsamlingar som tidigare inte varit digitaliserade tillkommer hela tiden.

Men hur ska nu Arkiv Digital kunna bli ännu starkare, och säkra sin kundbas även de kommande åren? Har du tänkt på att när du går in på Arkiv Digitals hemsida, längst ut till vänster under rubrik Programvara, så står det Webversion och därunder Äldre programvaror…

AD räknar med andra ord redan desktop-versionen  av AD 2.0 som äldre (läs utgående) programvara. Fokus hos deras utvecklare ligger alltså troligen med största del på den webbaserade versionen av 2.0. Eftersom den webbaserade versionen är minst lika bra så ser jag inga problem med det, tvärtom fördelar. När du loggar in i den webbaserade versionen så har du alltid tillgång till de senaste funktionerna. Inget krångel med installation på din egen dator, och du kan dessutom använda din surfplatta för att släktforska.

Men jag tror personligen att det finns ytterligare en orsak till detta val. När nu deras digitala bibliotek är tillgängligt via en webbaserad programvara, så är steget inte långt till att skapa samma möjlighet som hos Ancestry att kunna registrera sitt släktträd och länka direkt till de originaldokument där man hittat uppgiften. Kan det vara så att något sådant kommer presenteras redan på Släktforskardagarna i Halmstad i år 2017? Nu kanske någon från Arkiv Digital eller som har kontakter där säger direkt att några såna planer inte finns. Det är möjligt att det är så, men det vore synd i såna fall.

…Fördelarna för Arkiv Digital

Om Arkiv Digital kompletterade sin webbaserade programvara med möjlighet att bygga släktträd och dokumentera sin släktforskning skulle det ge en klar fördel över både Ancestry och SVAR. Jag tror att det ligger rätt i tiden för Arkiv Digital att genomföra detta, dels med tanke på att SVAR inom en inte alltför lång framtid kan blir gratis. Men det har även framkommit att många är missnöjda med tjänster så som MyHeritage som gör sitt yttersta för att pressa pengar av sina kunder – kunder som nu söker alternativ.

Men ska Arkiv Digital tillhandahålla en sådan tjänst, så hoppas jag att det sker med samma ledstjärna som de arbetat efter hittills, att leverera god kvalitet på sitt innehåll. Däri ligger också utmaningen, då det är vi kunder som kommer tillhandahålla merparten av de poster som kommer ingå i detta register.

Personligen ser jag inte något behov av ytterligare en plats där den ena GedCom-filen efter den andra full med duplicerade fel importeras och skapar oordning. Jag ser hellre en lösning som den på Wikitree där varje person har endast en unik post i databasen. Jag gillar deras vision, men tyvärr är det få svenskar som använder Wikitree idag, och kommer nog så förbli. Detta i kombination med någon form av kvalitetssäkring av data är nog rätt väg att gå. Hur denna kvalitetssäkring skall ske i praktiken och hur man ska samsas om gemensamma anor är den svåra uppgiften att lösa enligt mig.

Kanske är det till och med så att det inte ska finnas någon import av GedCom-filer över huvudtaget? Nu vet jag att många reagerade och tänker ”men jag har 30.000 poster i min databas och de är minsann seriöst framforskade under många år!” Det må vara sant, men det kanske är priset vi får betala för att vi inte ska få in en massa felaktiga kopierade uppgifter från andra mindre nogräknade släktforskare? Eller kanske någon funktion som färgmarkerar posten i olika statusnivåer; 1) inlagd ej verifierad, 2) verifierad och kompletterad med korrekt källa, 3) säkerställd av fler än en släktforskare. Då skulle man veta om man kan ta uppgiften som ett tips eller övervägande fakta.

Däremot ska det naturligtvis finnas en adekvat exportfunktion så att man när som helst kan lyfta ut sitt träd i en GedCom-fil. Jag har långt ifrån den perfekta lösningen, men alla vinner på att skapa de bästa förutsättningarna för trovärdiga släktuppgifter.

Jag tror faktiskt på den här idén, får se om Arkiv Digital nappar på den eller så kanske deras programmerare redan arbetar med en lösning. Den som lever får se. Jag vill också poängtera att detta inlägg innehåller endast mina egna små funderingar och tankar och till viss del önskemål. Det är inga som helst verifierade fakta eller rykten från Arkiv Digital.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

