John Hurt 1940-2017

Den 25 januari 2017 slocknade ännu en av de stora stjärnorna, nämligen den karismatiske Sir John Vincent Hurt. Jag tillhör de som alltid brukar höra alla nyheter sist, så detta inlägg kommer något sent vilket jag ber om ursäkt för, men denna man har gett mig så många minnesvärda filmminnen så jag vill ändå skriva några rader om honom.

John föddes den 22 januari 1940 i Chesterfield i Derbyshire, son till prästen och matematikern Arnold Hurt och dennes hustru Phyllis f. Massey. Phyllis, som var ingengör var även en amatörskådespelare. När John var 8 år gammal sändes han till Anglican St. Michael’s Preparatory School i Otford, Kent. Det var vid denna skola som hans intresse för skådespeleriet utvecklades, förutom att självklart ha inspirerats av sin mor Phyllis.

John1

Även om John började sin filmkarriär redan 1962, så är det nog många i min generation som först gjorde bekantskap med honom i klassikern Alien från 1979, ni vet den där scenen där John som spelade Kane fick hela magen uppfläkt då monstret tog sig ut. Bara ett år senare gjorde John en stark rolltolkning i den fascinerande filmen om John Merrick även kallad Elefantmannen. För den yngre generationen är John troligen mer känd som Garrick Ollivander, ni vet mannen som har en trollstavsbutik i berättelserna om Harry Potter.

För min egen del när jag tänker på John Hurt så är det dock en helt annan roll som jag mest minns honom för, nämligen The Story Teller från 1988. När den serien sändes så var jag 14 år, och jag minns hur spännande jag tyckte den var då. Bara intron gav härliga rysningar och jämfört med mycket av det som SVT producerade för barn på den tiden så höll serien en mycket hög kvalitet. ”When people told them selves their past with stories, explained their present with stories, fortold the future with stories, the best place by the fire was kept for… The Story Teller.” Serien finns på Youtube, men har även släppt på DVD vilken jag varmt kan rekommendera.

John2

Men John har även förekommit i släktforskarsammanhang då han 2007 medverkade i den engelska versionen av Who Do You Think You are? Det avsnittet sändes den 13 september 2007 och sågs av 5,8 miljoner tv-tittare i England. Ett klart sevärt, och till viss del sorgligt avsnitt, men samtidigt ett av mina favoritavsnitt i den engelska serien.

John som under större delen av sitt liv hade trott att han hade anor i Irland, fick veta att så inte var fallet. Något som gjorde honom både besviken och sorgsen; ”When I went to Ireland the very first time that I felt that I was… where I should be. You know… It felt like it was home… It isn´t.” och när den som höll i intervjun sa att det påverkar ju inte dina känslor så sa John direkt med eftertryck att ”Of course it does! It alters my feelings completely!”

Den skröna som finns i alla familjer gällande en viss ana, gällde i Johns fall hans Emma Stafford född 1827 som skulle ha varit en oäkta dotter till en Marquis of Sligo, det vill säga tillhöra aristokratin på Irland. I avsnittet avslöjas att den delen av släkten istället kommer från Croydon i Södra London. Emma växte upp i Croydon och tillbringade sina barndomsår vid Miss Thomson´s Establishment for Young Ladies, där hon blev kvar som guvernant tills hon gifte sig med sin kusin Walter Lord Browne.

Jag kan förstå Johns besvikelse, men samtidigt har han andra spännande grenar i sitt träd. Efternamnet Hurt kan spåras tillbaka i rakt uppstigande led till ff ff ff ff William Hurt, född 1650, död 1732 i Eakring, Nottinghamshire i England. I Eakring levde därefter Williams son Francis Hurt och sonsonen John Hurt. Det är inte många av oss i Sverige som kan stoltsera med att vi kan spåra vårt efternamn till mitten av 1600-talet om det nu inte är så att man har sentida adelsblod i kroppen.

HurtFamilyTree

John Hurt var gift fyra gånger, sista gången med producenten Anwen Rees Meyers. Den 25 januari förlorade John kampen mot Cancer vid en ålder av 77 år. Men det arv han lämnade efter sig i otaliga filmer och tv-serier är något som vi och kommande generationer kan glädja oss åt långt framöver.

John3Sir John Hurt, 1940-2017

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

