Första släktboken färdig!

Det är en alldeles speciell känsla när man får hem paketet, öppnar det och tar av plasten av boken som man så ivrigt väntat på. Att hålla boken i händerna och bläddra i den, det är en smått magisk stund. 362 sidor representerar hälften av all den tid som jag lagt ner på min släktforskning de senaste 14 åren då det omfattar min farfar och farmors anor. Har det varit värt det… självklart!

Bok2

Det finns olika sätt att presentera och dela med sig av sin släktforskning, det är nog många idag som anser att böcker i fysisk form har gjort sitt, att allt ska presenteras i lättåtkomlig sökbar form på internet. Så är det inte för mig, jag tillhör generationen som fortfarande gillar böcker. En bok är för mig mer bestående än en personlig hemsida eller ett träd hos någon leverantör som kan bli uppköpt eller helt plötsligt få för sig att ändra sina villkor. Sen utesluter det ena inte det andra förstås. För mig har målet de senaste åren varit att samla det mest intressanta i tryckt bokform, och nu har jag avslutat bokprojektet med min pappas anor. På de 362 sidorna trängs nu livsöden, spännande historier, fotografier, persondata, släktträd och avskrifter av brev och domboksutdrag. Det som har tagit tid med färdigställandet har varit att komplettera alla uppgifter med korrekta källreferenser, något som jag tyvärr slarvade med de första åren som släktforskare. Men i boken efter varje levnadshistoria finns nu alla källreferenser prydligt samlade.

Bok1

Frågan om man kan bli färdig med sin släktforskning är väl aldrig så aktuell som när man tryckt en släktbok. Erfarna och inbitna släktforskare brukar le åt frågan, självklart blir man aldrig klar, nya källor digitaliseras hela tiden, och nytillkomna databaser och register gör att vi hittar uppgifter som tidigare varit dolda. Men efter 14 år kan jag nog ändå säga att jag känner mig relativt klar med min släktforskning, så pass att jag vill trycka upp mina släktböcker. Självklart kommer jag fortsätta att komplettera med nya fynd och uppgifter de kommande åren – men det finns ju inget som säger att man inte kan ge ut en ny utgåva av släktboken när man har hittat tillräckligt mycket nytt.

Men är det då svårt att göra en egen släktbok? Är det väldigt dyrt?

Svaret är nej på båda frågorna, det är väldigt lätt att göra en egen bok idag med riktigt fint resultat. Jag valde även denna gång Books on Demand (www.bod.se) som leverantör, då jag blev väldigt nöjd med resultatet sist då jag tryckte upp min bok Vimmerby stads historia.

Själv valde jag att skapa min bok i Microsoft Word, och sedan spara filen som en PDF när jag var klar. Hos Bod kan man sedan välja att trycka en eller flera böcker, det finns alltså inget krav på att trycka ett minsta antal böcker, så som det var förr i tiden hos tryckerierna. För att få veta vad det kommer att kosta, så kan man använda deras prisberäknare där man anger format, typ av papper, inbindningsteknik, skyddslaminering och sidantal. Sedan ser man vad en bok kommer kosta.

Prisberakning

När man vill skrida till verket skapar man ett konto hos Bod, och ett nytt bokprojekt. Jag rekommenderar avtal BoD Fun om du bara ska trycka upp din släktbok för dina närmaste. Ska du göra boken tillgänglig för allmänheten hos Sveriges bokhandlare är det istället avtal BoD Classic som gäller, men det borde inte vara aktuellt i detta fall.

Sedan laddar man upp sin bok i PDF-format. I ditt bokprojekt kommer du även få välja på fler alternativ, exempelvis vilka sidor i boken som ska tryckas i färg, och om boken ska ha rundad eller slät bokrygg.

Slutligen så ska man skapa ett bokomslag, och det kan man antingen göra genom att använda en av deras färdiga mallar där man bara klistrar in sina bilder och texter, eller så kan man ladda upp ett helt egendesignat bokomslag, även det i PDF-format. Denna gång valde jag det senare, vilket även det gav ett fint resultat. Omslaget designade jag i Visio, men man kan naturligtvis använda vilket program som helst som kan spara ut en PDF-fil.

Omslag

Min bok är tryckt i format 17×22 cm och med vitt 90-grams papper och med inbunden bok med trådbindning. Ett lagom format och trådbindningen garanterar förhoppningsvis att den kommer hålla ett antal år framöver.

Har du inte provat att göra din egen släktbok så rekommenderar jag det! Det är ett roligt projekt, och ger ytterligare en dimension åt ditt släktforskande. Det är ju även en uppskattad present att ge bort till både familjemedlemmar och släktingar. Min deadline för detta bokprojekt var april månad i år av den speciella anledningen att min pappa skulle fylla 70 år. Detta gjorde han igår, och det var extra roligt att kunna lämna över en present som man lagt ner så mycket tid, möda och glädje åt.

Pappa70

Min pappa med sitt exemplar av släktboken.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

