Hur mår Anbytarforum?

Anbytarforum20171005

När jag för 15-talet år sedan började släktforska på allvar, så var det med GenLine. Efter en tid hittade jag även in till Rötter – Sveriges Släktforskarförbunds portal med massor av läsvärd information. Rötters Anbytarforum var ett av de få, kanske det enda svenska, seriösa släktforskarforumet på internet där man kunde ställa frågor och få bra svar av mer erfarna släktforskare.

Så är det inte längre idag.  Nu sker en stor del av erfarenhetsutbytet bland släktforskare även i olika grupper på Facebook. Dessa grupper växer så de knakar med ett jämt tillflöde av nya medlemmar, så man undrar; hur mår egentligen Anbytarforum?

Det är lätt när man uttalar sig i denna fråga att bli indelad i ett av de två lägren, Anbytarforum vs Facebook, personligen föredrar jag den senare, men vill samtidigt poängtera att båda två har starkt existensberättigande. Föredrar du Anbytarforum, använd det, föredrar du Facebook så ställ dina frågor där, eller använd båda, det ena utesluter inte det andra.

På släktforskardagarna i Halmstad i år så belönades Christina Helmby med blommar och diplom, utnämnd till årets Anbytare. Ett stort grattis till Christina, det är såna eldsjälar som uppmuntrar och utvecklar oss andra. Det som fångade mitt intresse var Släktforskarförbundets motivering till priset, ”Anbytarforum är hårt utsatt i konkurrensen med sociala medier och det är viktigt att på olika sätt stimulera utnyttjandet av forumet. Förbundsstyrelsen har beslutat premiera en person som hjälper andra och därmed bidrar till att göra anbytarforum attraktivt.”

Att alla sveriges släktforskare ska vara samlade på ett och samma forum är år 2017 en utopi. Jag tror inte heller att utse en årets anbytare på släktforskardagarna kommer bidra särskilt mycket till att locka fler användare till Anbytarforum – Skulle jag gissa så tror jag att det är en väldigt hög andel av de som besöker släktforskardagarna som redan är aktiva medlemmar på Anbytarforum. Däremot gillar jag verkligen idén med att lyfta fram och belöna de som ägnar så mycket av sin fritid till att hjälpa andra.

Men vad är det då som gör att Anbytarforum är ”hårt utsatt i konkurrensen” med bortfall av gamla och minskat inflöde av nya aktiva medlemmar som resultat?

Personligen tror jag det beror på flera orsaker. För det första är Facebook redan, på gott och på ont, en del av våra liv. Det är där vi delar med oss av våra livshändelser i form av kommentarer och foton, det är också här vi håller kontakt med släkt, vänner och gamla skolkamrater. Frågor och kommentarer som skrivs i de släktforskargrupper man är medlem i hamnar naturligt i det dagliga flödet på Facebook – det är inte ytterligare en websida att besöka.

På Facebook göms inte heller inlägg och frågor i olika undermappar så som det gör på Anbytarforum, utan här presenteras allt i ett och samma flöde, vilket gör att frågorna exponeras för många fler, vilket i sin tur leder till att man får väldigt snabbt svar på sin fråga, eller tips på hur man kan komma vidare.

När jag själv var aktiv på Anbytarforum så klickade jag på Nytt de 3 senaste dagarna, men skrollade sedan ner till Småland, för det var där mitt intresse fanns. Jag tror att det är många fler med mig som gör på samma sätt. Detta i kombination med att man är tvungen att klicka in sig på respektive inlägg för att läsa det i sin helhet gör att varje enskilt inlägg får färre läsare.

Den 14–31 mars 2016 var Anbytarforum nedstängt för plattformsbyte. Det var många med mig som var förväntansfulla när så det nya forumet blev tillgängligt fullt ut. Men tyvärr blev det något av ett antiklimax när så skedde, för även om det visuellt såg mer modernt ut, så hade inte funktionaliteten tagit något märkvärt steg framåt, enligt en del istället ett halvt steg bakåt.

Samtidigt kan man med en annan synvinkel säga att fördelen med kategorierna på Anbytarforum är att man kan klicka runt och hitta intressanta diskussioner från flera år tillbaka, och inläggen blir även indexerade och därmed sökbara på Google. Det är lätt att ”fastna” i tidigare diskussioner inom olika ämnen och genom att läsa dessaa öka sina egna kunskaper inom släktforskningen.

Samtidigt brukar argumentet mot Facebook-grupper vara att inläggen snabbt faller i glömska, och även om det finns en sökfunktion så måste man veta ganska exakt vad man ska söka på för att hitta till äldre inlägg. Tyvärr pågick så sent som i augusti i år en diskussion på Anbytarforum om att ifall en person avslutade sitt medlemskap så raderades även alla den personens inlägg. Jag antar att det har varit så ända sedan driftstarten 31 mars 2016. Nu borde detta gå att åtgärda ganska enkelt kan man tycka, men ingen av administratörerna har gett någon respons i den debatten vad jag kan se att man arbetar med detta, och under tiden är kanske inte informationen så ”arkivbeständig” på Anbytarforum som man hittills trott.

Ibland hör man kommentarer att man valt att lämna Anbytarforum för att det har varit tråkig attityd hos en del medlemmar och att det förekom(mer) nedvärderande kommentarer. Det är alltid tråkigt när sådant händer, personligen blev jag bara trevligt bemött på Anbytarforum på den tiden jag var aktiv där. Påhopp och trista kommentarer förekommer även i Facebook-grupperna till och från, fördelen där är att du själv kan blockera en annan person, för tråkiga kommentarer stjäl bara din energi och släktforskarglädje. (Sen kan alla, inklusive jag, ha en dålig dag och formulera sig på ett sätt som man kanske senare ångrar.)

På samma gång säger flera medlemmar på Anbytarforum att layouten och översikten på nya Anbytarforum är ”långt ifrån lika bra som i det gamla AF” eller till och med ”bedrövlig”. Tycke och smak är alltid olika, det finns minst lika många som gillar nya Anbytarforum, men det betyder inte att man ska bortse ifrån kritik.

Det jag tror Släktforskarförbundet måste göra är att ta till sig kritiken från sina medlemmar gällande Anbytarforum, vilket de säkert redan gjort, men sen måste man även vara öppen och informativ med hur man tänker gå vidare för att utveckla Anbytarforums tekniska plattform till det bättre. Rötter är en väldigt bra och framför allt viktig portal för Sveriges släktforskare, och behöver därför ett adekvat och levande forum även i framtiden. Folket, användarna, medlemmarna finns där redan, men den tekniska plattformen – användargränssnittet – uppfyller inte riktigt allas förväntan så som det är idag enligt min blygsamma mening.

Jag tycker det är synd att se Facebook-grupperna som konkurrenter till Anbytarforum, båda dessa plattformar behövs och fyller sina behov. Facebook är ytterligare en bra och välbehövlig plattform för att byta erfarenheter, tankar och ställa frågor för den växande skaran av släktforskare i vårt avlånga land och samtidigt ett sätt attrahera nya generationer av släktforskare. Slutligen är det inte heller tal om någon stor kris för Anbytarforum med sina 25.000 medlemmar och mellan 200-400 inlägg per dygn…

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur mår Anbytarforum?

  1. Jag skrev ett inlägg om Anbytarforum på Anbytarforum i januari. Det är läst idag 607 gånger, men ingen har ännu svarat. Jag anser fortfarande att forummallen används fel och därför skapar onödig stökighet som inte gör att nya användare lätt kommer in i forumet. Min upplevelse är att man när man bytte forumplattform så fortsatte man ändå att moderera forumet som om man fortfarande var begränsad av den gamla plattformen. Det var/är en jättemiss och tyvärr verkar inte administratörerna/moderatorerna av Anbytarforum förstå det. https://forum.genealogi.se/index.php?topic=141283.0

    Gilla

Kommentera

