Vimmerby saköreslängd 1725-1749

Saköreslängd

Domböckerna är en rik källa för släktforskare och de med intresse för lokalhistoria. Alla som dömdes till böter skrevs upp på sista sidan i domboken i den så kallade saköreslängden. Saköreslängden kan därför användas som innehållsförteckning för de mål i rådhusrätten som resulterade i en fällande dom.

PDF-filen nedan är en avskrift av Vimmerby rådstugurätts saköreslängder för åren 1725-1949. Jag valde att börja min avskrift 1725 för det är det året som Gunnar Björkmans personregister slutar. Saköreslängd saknas för åren 1747-48, 1750-52.

Tänk dock på att en person förekom mycket oftare i rådstugurätten än då den blev dömd, han eller hon kan ha blivit frikänd, varit med som vittne, eller så kan det ha handlat om tomtköp, uppdrag åt staden eller andra händelser.

Saköreslängden laddar du ner genom denna länk:

Vimmerby stads Saköreslängd 1725-1749

Hittar du några felaktigheter i min avskrift får du gärna kontakt mig för rättning. På grund av utrymmesbrist har jag inte heller tagit med 2/3 öre eller liknande då det förekommit utan endast hela ören, för korrekt summa se originaldokumentet. Min tanke med denna avskrift är att man snabbt ska kunna hitta sina förfäder. Jag har även valt att modernisera stavningen på många ord för att göra texten mer lättläst.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

