Arkiv Digital 2.0 – fem månader senare

ArkivDigital

Det har nu snart gått fem månader sedan Arkiv Digital 2.0 släpptes. Jag gjorde ett kortare blogg-inlägg om den nya version den 31 augusti, och tänkte det kunde vara dags att återvända en stund till den nya klienten. Jag tror att det är många med mig som under de gångna månaderna kört vidare i den gamla 1.5.4, och endast går in i 2.0 när man ska komma åt Sveriges befolkning 1950. Sanningen är ju också den att Arkiv Digital själva har varit rätt tysta om det pågående utvecklingsarbetet, samt att det visuellt sett inte har hänt så mycket med aktuell utgåva av 2.0 preview. Däremot tror jag säkert att deras programmerare har full fokus på att göra en riktigt bra slutleverans.

Först och främst vill jag säga att det var modigt av Arkiv Digital att släppa in oss i en så pass tidig beta-version som de gjorde. Jag förstår att de ville presentera det nya gränssnittet och framför allt Sveriges befolkning 1950 till förra årets släktforskardagar, trots att vissa elementära funktioner så som att kopiera ut källhänvisning saknades. Dessa är nu på plats och fungerar som tidigare.

Efter att nu ha testkört programmet ytterligare några timmar så måste jag säga att jag tror det här kommer bli riktigt bra på sikt. För det första gillar jag gränssnittet, det är ett klart lyft mot tidigare version. Det är renare, mer luftigt och dynamiskt. När man är inne på en församling så ser man direkt vilka volymer som har en notering vilket man inte gjorde tidigare. Även Arkivinfo – information om själva volymen är tydligare än tidigare.

Historik

En funktion som jag verkligen gillar är historiken. Det är naturligtvis banalt, men ack så smidig funktion. Själv har jag många gånger stängt en flik bara för att i nästa sekund komma på att jag inte skulle ha gjort det. Här ligger historiken kvar snyggt och prydligt. Dessutom sparas även sökningar gjorda i Sveriges befolkning 1950 så att man snabbt kan komma tillbaka till dessa. Ett plus hade varit bra om man kunnat fästa historiklistan så den visas hela tiden.

Det går inte att sticka under stolen med att det fortfarande finns funktioner som saknas, eller som ger märkliga fel. Det går inte att radera gamla bokmärken, denna funktion saknas, men å andra sidan, hur många använder bokmärken egentligen? Under en normal kväll sparar man ju ut 50-60 källreferenser, dessa sparar jag i Word, inte i en gigantisk lista i AD. Har ni klickat på något av menyalternativen under Redigera? För mig ger det bara ett Java-script error. Jag är lite osäker på vad vi slutanvändare (kunder) ens kommer ha för användning av Redigera. Varför ligger Om Arkiv Digital under menyn längst till vänster istället för under Hjälp som i alla andra program?

Jag tror vi alla är förväntansfulla på när final release av 2.0 kommer att släppas. Troligen kommer Sveriges befolkning 1960 släppas samtidigt, men det är bara en gissning från min sida. Samtidigt hoppas jag att Arkiv Digital tar den tid på sig som det krävs för att släppa en stabil och funktionell programvara. Då jag själv arbetat med programutveckling de senaste 20 åren så vet jag hur mycket programmering som det krävs för att åtgärda ibland för användaren väldigt små och självklara funktioner.

MyHeritage

Något som jag inte pratade om i förra inlägget var registret Nyköpings befolkning 1880-1920. Arkiv Digital har haft ett samarbete med MyHeritage där den senare har fått tillgång till bildbiblioteket med husförhörslängder och församlingsböcker för ovan nämnd period, medan Arkiv Digital har fått det indexerade registret som tagits fram. MyHeritages kunder har redan idag tillgång till hela registret, medan vi Arkiv Digital-kunder endast har tillgång till Nyköping. Arkiv Digital uppger att resten av detta register kommer bli tillgängligt även för oss under 2016.

För att testa funktionen så sökte jag på Anders och 1855-01-18 och fick upp 10 matchningar med en och samma Anders Vilhelm Andersson. Det första jag upptäckte var dock att posterna inte presenterades i kronologisk ordning vilket är lite märkligt, och dessutom skulle jag vilja att källvolymens period skulle varit mer tydlig (fetstilt eller i en egen kolumn). Klickar vi in oss på en av posterna så kan vi läsa namn, födelsedatum och födelseplats, vigseldatum och dåvarande bostadsplats. Dessutom listas övriga personer i hushållet, samt att det finns en klickbar länk till originalbilden. Det här kommer bli riktigt bra framöver när vi får tillgång till samtliga Sveriges församlingar.

Personligen kan jag tycka att det kanske hade varit bättre att börja 1750 och gått framåt. På 1800-talet är handstilarna lätta att läsa, och det finns ofta goda hänvisningar när folk flyttar. Det är betydligt lättare att ”tappa bort” en person i 1700-talets husförhörslängder, och för den som inte har hållit på så länge är handstilarna mer svårlästa.

Både i Sveriges befolkning 1950 och husförhörsregistret 1880-1920 förekommer det felstavningar och andra småfel. Det är bara naturligt. Husförhörsregistret innehåller inte mindre än 46.583.546 poster, självklart blir det lite fel här och där. Men till skillnad från en CD-produktion där det tar flera år innan nästa version blir tillgänglig, så kan vi som användare rapportera fel och få dessa åtgärdade förhållandevis omgående och de blir tillgängliga för alla.

Så framöver kommer jag att försöka arbeta mer i den nya 2.0 även när jag söker i det vanliga bildbiblioteket med originalböcker. För min del saknas det inte längre någon viktigt funktion som jag måste ha. Det är lika bra att vänja sig nu så man är varm i kläderna när den slutliga versionen släpps. Småsaker som att rutan för AID-sök nu är i övre hörnet istället för nedre hörnet vänjer man sig nog snart vid.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arkiv Digital 2.0 – fem månader senare

  1. Birgitta Krantz skriver:

    Tack, Daniel! Intressant att läsa dina synpunkter. Själv har jag inte testat ännu, men som du säger kanske det är bra att göra det nu, så man vänjer sig tills det blir dags för den slutliga versionen.

    Hälsningar
    Birgitta

    Gilla

Kommentera

