Falska släktträd och påhittade anor

Vi har alla stött på felaktiga uppgifter i publicerade släktträd på internet. Allt från små till stora fel, men personligen tror jag gott om folks insats. Fel beror vanligtvis uteslutande på att man har hört fel, läst fel, skrivit av fel eller dragit en felaktig slutsats när källmaterialet har varit skralt. Få lägger idag ut falska släktdata med vilje. Men det finns klara undantag från detta i släktforskningens historia – de bedragande släktforskarna vars fantasi skapat till stora delar helt påhittade släktträd.  

joannis_magni

Det här med släktforskning är inget nytt fenomen, tvärtom. Långt tillbaka i tiden var det uteslutande de rika, det vill säga adel och präster som hade tid att ägna sig åt släktforskning. Du har säkert också hört talas om genealogen och vetenskapsmannen Johan Bure (1568-1652) som på sin tid släktforskade om uteslutande borgerliga (ofrälse) släkter och därför kallas för den ”borgerliga genealogins fader”. Men det skulle dröja ända in på 1800-talet innan även borgarna själva började i en större omfattning intressera sig för släktforskning.

citatallmoge

Detta nyvaknade intresse hos mer vanligt, om än välbärgat folk skapade en marknad för bedragare och charlataner inom släktforskningen. Den 1 december 1863 föddes Gustaf Ludvig Jungberg i Katarina församling i Stockholm. Hans liv började inte så bra då han redan som 23-årig avtjänade ett fängelsestraff för förfalskning. Troligen var det detta fängelsestraff som gjorde att han ville få en nystart i livet då han 1890 emigrerade till Nord Amerika och bosatte sig i New York. Så småningom bytte Gustaf namn till Gustav Anjou och utsåg sig själv till professionell genealogist. Han började mot betalning producera den ena falska släktutredningen efter den andra. Gustav levde gott på detta bedrägeri, då han tog ända upp till 9000 dollar per utredning vilket var en stor summa pengar på denna tid. Gustaf hann med att producera en stor mängd av dessa falska och även många gånger omfångsrika släktutredningar med påhittade kopplingar till kungliga anor innan han dog den 2 mars 1942 och begravdes på Fairview kyrkogård i New York. Att Gustaf lyckades lura så många på den tiden berodde till stor del på att han refererade till många källor och dokument som faktiskt existerade. Det tragiska i sammanhanget är att det var först på 1990-talet som man började ifrågasätta Gustafs släktutredningar.

Men Gustaf var inte ensam. En annan bedragare inom släktforskning var Horatio Gates Somerby (1805-1872) som var född i Newburyport, Massachusetts i Amerika. Han flyttade till England där han började att skapa påhittade släktträd åt amerikanska kunder som ville hitta sina engelska anor. De osanningar som dessa falska men produktiva ”genealoger” sammanställde användes sedan som faktaunderlag till böcker. Bara Somerbys släktutredning om den respekterade familjen Blake i Boston har varit till grund för minst sexton andra böcker.

En tredje person som slog sig in på samma bana var Harriet Anne de Salis (1829-1908). Hon var egentligen känd för att ge ut kokböcker, men ville på så här sätt öka sina inkomster. Hennes släktutredningar förkastades senare av The New England Historical and Genealogical Society.

Återvänder vi ett tag till nutid så behöver vi inte klicka runt länge på internet förrän vi på välkända hemsidor för genealogi hittar en del fantasifulla poster, eller vad säger ni om denna på Geni?

eve

Någon har i sitt träd lagt upp Eve, det vill världens första kvinna Eva enligt sagoboken bibeln. Jag gillar speciellt kommentaren under Occupation; Mother of Humankind. Hon var ingen torparhustru hon inte. Det är många som försöker skapa släktträd utifrån de texter som finns i bibeln, och det är ingen lätt uppgift vad jag kan förstå. Men att seriöst ta med detta i sitt eget släktträd, fast att det är så uppenbart påhittat?

Men vi i Sverige behöver inte vara avundsjuka, det finns nämligen släktträd på Geni som sträcker sig ända tillbaka till asaguden Oden:

oden

Här beskrivs Oden som Kung av Sverige. Och då är inte steget så långt till vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf. Faktum är att regentnumret XVI inte alls stämmer med verkligheten. Det hela började på 1500-talet då genealogen och historikern Johannes Magnus (1488-1544) skrev sitt bokverk ”Historia de Omnibus Gothorum Sveonumque regibus” (Alla Göta- och Sveakonungars historia) i vilket han påstod att Gustav Vasas anor härstammade ända tillbaka till Magog, en sonson till självaste Noak (ni vet han med arken). Magog skulle ha kommit till Sverige år 88 efter syndafloden.

För att få ihop det hela från Magog fram de de faktiska anorna till Gustav Vasa så tog sig Johannes Magnus friheten att fylla på med totalt okända och uppenbarligen helt påhittade svenska kungar. Nu gillade Gustav Vasa inte alls detta bokverk, men det gjorde däremot hans söner Johan och Erik. Erik som med nöje läst boken kom fram till att han enligt Johannes Magnus regentlängd skulle bli Erik XIV, fast det i verkligheten bara fanns sju egentliga Erik före honom. Lika fel blev det när man räknade de påhittade kungarna Karl – så egentligen skulle vår Kung heta Carl X Gustaf, och inte Carl XVI Gustaf. Lite skämtsamt kan man säga att medan vi släktforskare idag strävar efter att vara så korrekta som möjligt, eliminera felaktiga anor och skrönor, så envisas alltså vår kung att behålla sitt felaktiga regentnummer.

Att ta del av och kopiera andras uppgifter gör vi alla när vi börjar släktforska, ingen har en perfekt metodik från början. Idag finns en helt otrolig mängd med släktträd på internet, redo att kopieras för den som vill. Innan man lärt sig att vara källkritisk kan det också vara svårt att ibland upptäcka fel. Förenklat finns det två typer av fel; de uppenbara och de dolda. Ett exempel på uppenbart fel är en släktutredning jag stötte på för tiotalet år sedan, där en kvinna från en fattig torparsläkt födde sin dotter 70 år innan kvinnan själv föddes. På så sätt kunde man komma in på en intressant prästsläkt. Såna fel är tacksamt lätta att upptäcka. Värre är det när felet, eller rättare sagt misstaget är väl dolt; En Nils föddes 1695 i en socken vars husförhörsböcker inte påbörjades förrän på 1740-talet, problemet är att det föddes två Nils det året, men vilken var den rätta förfadern? En snabb googling visar att en släktforskare valt den Nils född i mars månad, när det egentligen var Nils född i augusti månad som var rätt person.  Såna fel är mycket lätt att få med när man kopierar andras uppgifter utan ett mer ingående ifrågasättande… Lärdomen är att aldrig lita fullt ut på det andra har forskat fram även om det står tryckt i en bok, och framför allt, använd sunt förnuft vad gäller de släktträd som sträcker sig en aning för långt tillbaka i tiden.

halvard

 

Advertisements
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Falska släktträd och påhittade anor

  1. minslkt skriver:

    Håller mig till MinSläkt. Får rysningar när jag tänker på att mitt släktträd skulle sammanblandas med felaktiga uppgifter.
    Tack för ännu en intressant läsning.

    Liked by 1 person

  2. Inger Rozén skriver:

    Tyvär läste jag någons släktforskning och blev mycket ARG!Han hade felaktigt skrivit att MIN DOTTER VAR FÖDD IGHANA!Vilket var helt galet då hon är född på Sankt Erikssjukhus i STOCKHOLM:Påpekade detta för människan-Man får inte skriva in felaktiga uppgifter!VänlInger Rozén

    Gilla

  3. C Hofberg skriver:

    Några blir glada när man visar på felaktigheter, faktiskt.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s