Ancestry, Arkiv Digital eller SVAR 2017

Den 12 mars 2015 skrev jag ett inlägg där jag jämförde de tre tjänsteföretagen Ancestry, Arkiv Digital och SVAR. Då det hela tiden tillkommer nya släktforskare vilket är glädjande så är det alltjämt en mycket vanlig fråga vilket alternativ man ska välja som nybörjare för att primärt komma åt de svenska kyrkböckerna.

I detta inlägg har jag valt att presentera en överskådlig bild över vad de tre olika företagen har att erbjuda vad det gäller intressant material för oss släktforskare:

compare2017

Klicka på bilden ovan eller länken nedan för att öppna PDF:en.

Jämförelse av tjänster för släktforskare, Februari 2017


Kritierier för val

För min del är det framför allt tre kriterier som gäller vid val av leverantör. Det första är vad för källmaterial som finns tillgängligt hos leverantören, och hur mycket nytt material som digitaliseras (fotograferas) varje månad. Både Arkiv Digital och SVAR tillför hela tiden nytt material som löpande blir tillgängligt för alla med ett abonnemang. Däremot har mig veterligen inte Ancestry tillfört något nydigitaliserat svenskt material sedan de köpte GenLines bildarkiv 2012.

För det andra, vilken bildkvalitet har leverantören på sitt bildarkiv? Det är viktigt att bilderna är av adekvat kvalitet för att man skall kunna läsa kyrkböckerna och minimera risken för att tolka fel. I detta fall har vi en klar vinnare i Arkiv Digital, då hela deras bildarkiv är i färg med god skärpa och kvalitet. På andra plats har vi SVAR som har merparten av sitt bibliotek digitaliserat i gråskala. Dock upplever jag att många bilder är omotiverat suddiga. Slutligen har vi Ancestry vars bildarkiv är helt i svartvitt, och dessutom syns repor och smuts från de gamla mormonfilmerna som är det bilderna är digitaliserade från.

Det är inte så svårt att inse vilken leverantör man helst väljer när man jämför samma sida ur kyrkboken, den i färg från Arkiv Digital och den i svartvit från Ancestry:

Bildkvalite1

För det tredje är naturligtvis priset en avgörande faktor. I detta fall spelar det dock inte så stor roll, då priserna bara varierar med några hundralappar från billigaste till dyraste för ett helt årsabonnemang.

Min rekommendation:

Min rekommendation vänder sig både till dig som ska börja, nyss har börjat eller har hållit på i flera år att släktforska:

Ha ett löpande abonnemang hos Arkiv Digital då deras kvalitet på bildarkivet är oslagbart i jämförelse. Därutöver kan man ta tillfälliga abonnemang hos Ancestry när du vill följa släkt som har emigrerat, och även sporadiska abonnemang hos SVAR för att få åtkomst till deras material de tillfällen det behövs.

Här kan du läsa mitt ursprungliga inlägg om val av leverantör:

Ancestry, Arkiv Digital eller SVAR?

Relaterat inlägg:

Gratis handbok: Introduktion till släktforskning

 

 

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar